jak dýchat

Dýchat správně… Jak na to?

Chvilku se zastav a zaměř pozornost na svůj dech.

  • Jak dýcháš?
  • Kudy Ti proudí vzduch?
  • Jaká část těla se Ti při tom zvedá?

Jsi-li žena, tipuju, že pociťuješ nádech a výdech především v horní části Tvého těla, a to hlavně v oblasti klíčních kostí. Dýcháš povrchově. Pravděpodobně ještě se zataženým pupíkem, abys vypadala štíhlejší. 🙂

Jak daleko jsem od pravdy? 🙂

Neboj, takové dýchání je – hlavně pro nás ženy – typické!

Bohužel ale i velmi nezdravé.

Při nedostatečném okysličování těla se totiž dostávají naše orgány do stresu. A s nimi velmi snadno i my.

  • Často nás bolí hlava.
  • Cítíme bolesti zad.
  • Fyzické i psychické napětí a jiné nedostatečnosti.

Přitom by mnohdy stačilo začít lépe dýchat.

Nedýchej automaticky. Dýchej vědomě!

Dýchání patří k činnostem, které děláme zcela automaticky, aniž bychom nad tím museli nějak přemýšlet. Jedeme ho na autopilota a opakujeme stále dokola tu stejnou chybu.

Řešení? Dát autopilotu nové pokyny!

Každý den věnuj dýchání několikrát svoji plnou pozornost. Nejlépe při jiných rutinních činnostech.

  • Ráno po probuzení otevři okno a v jakékoli Tobě příjemné poloze proveď plný nádech a výdech.
Plný jógový dech
  • Máš-li příležitost, pozoruj při dýchání malé dítě. Jak se mu při každém nádechu vypoulí bříško dopředu a při výdechu stáhne zpět k páteři.

Co se děje při nádechu do břicha?

Při nádechu sjede do břicha hlavní dýchací sval – bránice. Břicho se celé zaplní kyslíkem. Orgány se okysličí a bránice je ještě namasíruje.

Při výdechu se bránice vrací pod hrudník.

Dech do břicha

Malé děti takto krásně přirozeně dýchají, dokud je to životní stres pomalu neodnaučí.

Dech má 2 základní funkce

  1. Okysličuje tělo
  2. Stabilizuje tělo

Tělo je okysličováno skrze proudící kyslík.

Tělo je stabilizováno skrze pohyb bránice. 

Jak dobře může bránice pracovat závisí na postavení pánevní oblasti, hrudníku a krční páteře. Vše musí být postavené nad sebou.

A vše je, jak už to tak bývá, provázené se vším. Způsob, jakým dýcháme, přímo ovlivňuje držení našeho těla. Naopak, jak držíme tělo, tak dobře nebo špatně dýcháme.

Je-li tato stabilita v některém ze tří vztyčných bodů narušena, je narušeno postavení celého těla, ale i jeho okysličování. To přináší klasické výše zmíněné problémy, které jsme zvyklí řešit růžovou pilulkou. Tou ale nevyřešíme podstatu problému.

Hezky jsem si (nejen) na toto téma popovídala s trenérkou Ing. Ivou Kredbovou, která se specializuje na správné postavení žen, na podporu hledání zdravého ženského středu, na posilování pánevního dna i dalších důležitých opěrných bodů naší stability.

Podívej se na video níže.

Pánevní dno, správné držení těla – Mgr. Iva Kredbová

Způsob, jakým dýcháme, přímo ovlivňuje držení našeho těla. Naopak, jak držíme tělo, tak dobře nebo špatně dýcháme.

Tak co? Zkusíš se pravidelně párkrát denně zaměřit na to, jak dýcháš?

Až zjistíš, že Ti vědomé dýchání dělá dobře, můžeš zkusit pár dechových technik, které Tvůj život obohatí ještě o kousek více. Třeba Nádí šódhana – jednu z Pranajám – která pomáhá očištit energetické kanály Tvého těla, jimiž proudí prána neboli životní energie.

Nádí šódhana

Na závěr ještě jedno “AHA”

Vzduch v sobě obsahuje prvek Argon, který je v čase téměř neměnný.

Co to znamená?

Že stejný vzduch před Tebou dýchali i Tvoji předci. Stejný vzduch dýchala i Marie Terezie nebo Karel IV. Stejný vzduch vyživuje Dalajlámu. Byl i mou součástí, teď je Tvou.

Nadechni se a nasaj moudrost těch, kteří ji tu po sobě zanechali. ❤️

Vzduch nás vyživuje, ale také propojuje.

S láskou

Nadhled, svoboda, intelekt, inspirace, komunikace

Krásně je popsán element vzduchu v knize od Blanky Vun Kannon Návrat domů. Doporučuji všem vědomým ženám knihu přečíst. ♥
Můj příběh k přečtení zde>> Ukazuji maminkám cestu k vyrovnanému a harmonickému životu krůček po krůčku tak, jak jsem jí já sama procházela. Jejím základním kamenem je pochopení svých emocí, respekt k sobě samé a podpora svého ženství. Pro začínající maminky jsem připravila eBook Než Tě obejmu v náručí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů